Personuppgiftspolicy och Cookies

På den här sidan hittar du information om:

  1. Läkarintyg Sverige AB:s behandling av dina personuppgifter i journal- samt bokningssystem.
  2. Cookies på hemsidan lakarintyg.se

Personuppgiftspolicy

Nedan beskrivs hur Läkarintyg Direkt, Läkarintyg Sverige AB, org nr 559388-1641 (”LSAB”) samlar in och behandlar dina personuppgifter. LSAB:s verksamhet innefattar utfärdande av läkarintyg, medicinska utlåtanden samt provtagning och bedriver inte behandlande eller ordinerande sjukvård. För att kunna bedriva verksamheten och kvalitetssäkra tjänsterna behöver information om din hälsa samlas in och ibland även aktuell arbetssituation samt information om sociala förhållanden.

Insamling av personuppgifter

Från dig

I samband med bokning samlar vi in ditt namn, personnummer, e-postadress, telefonnummer, vilken tjänst du bokat och den information du väljer att ange i kommentarsfältet. Vi samlar även in information genom fysisk undersökning, muntlig konsultation och den eventuella dokumentation du väljer att delge oss. Information och dokumentation som inkommer via post eller e-post eller telefon journalförs om vi bedömer att den är av medicinsk relevans.

Från annan part

Vi kan, med ditt medgivande, komma att samla in information om dig och din hälsa från annan part om:

  • Kompletterande undersökningar behövs som bl.a. laboratorieprover, fysiologisk undersökning och röntgen
  • Underlag från tidigare vårdkontakt behövs som bl.a. journalanteckningar eller tidigare intyg
  • Information från närstående behövs för att få en utökad bakgrund i ett ärende och en bekräftelse av aktuell status
  • Information från arbetsgivare behövs för att få en utökad bakgrund i ett ärende och för att bekräfta aktuell status

All information som framkommer till följd av detta som vi anser är av medicinsk relevans journalförs.

Ändamål och rättslig grund

Medicinsk kvalitet

Den främsta anledningen till behandling av dina personuppgifter är att kunna säkerställa att rätt information intygas och att en korrekt medicinsk bedömning görs. Vi behandlar inte särskilt känsliga uppgifter som inte är till nytta för bedömningen, såsom religion, sexuell läggning och politisk tillhörighet. Uppgifter som rör kriminalitet är också särskilt känsliga och behandlas och dokumenteras enbart om de ligger till grund för medicinsk bedömning, t.ex. vid körkortsintyg avseende alkohol, narkotika eller psykiatrisk diagnos. Undantag för behandling av personuppgift som rör religion kan i vissa fall bli nödvändigt, t.ex. då religiös tillhörighet ligger till hinder för vaccination eller blodtransfusion.

Rättslig skyldighet

Hur vi ska och får behandla dina uppgifter är lagstadgat i Patientdatalagen (SFS 2008:355) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om journalföring och behandling av personuppgifter i hälso- och sjukvården (HSLF-FS 2016:40) samt Bokföringslagen (SFS 1999:1078).

Fullgörande av avtal

För att kunna administrera bokföring och ekonomiska ersättningar relaterade till ditt ärende kan vi behöva specificera något eller flera av följande känsliga uppgifter i ekonomiska underlag:

  • Åtgärd
  • Namn
  • Personnummer

Intresseavvägning

Utöver ovanstående kan vi även med stöd av intresseavvägning hantera information för statistiska ändamål för marknadsföring.

Utlämning av personuppgifter

Vi kan lämna ut dina personuppgifter:

  • Till dig på begäran
  • Till andra vårdgivare som begär informationen, men enbart efter ditt medgivande
  • I samband med ekonomisk administration. Det som kan komma att framgå är vilken typ av tjänst som utförts, namn och personnummer
  • Externa tjänsteleverantörer av exempelvis IT-tjänster
  • Behöriga myndigheter som t.ex. Transportstyrelsen
  • Din arbetsgivare, efter ditt medgivande

Tredjelandsöverföring

Vi har som målsättning att aldrig lämna ut dina personuppgifter till tredjeland utanför EU/ESS. Skulle det däremot bli nödvändigt för att exempelvis kunna genomföra viktig leverans garanterar vi att aktören uppfyller högsta möjliga säkerhetsstandard som t.ex. TADPF.

Lagringsminimering

Enligt Patientdatalagen (2008:355) har vi en rättslig skyldighet att bevara din journalhandling i minst 10 år efter det att den sista uppgiften fördes in. Utöver detta lagrar vi inte dina uppgifter längre än vad som är nödvändigt för respektive ändamål.

Lista över Personuppgiftsbiträden

Bokningssystem

  • Cliento AB (namn, personnummer, adress, telefonnummer, e-post och eventuell information du väljer att delge i bokningskommentaren)

Bokföringsprogram

  • Fortnox AB (i fakturor och verifikationer kan namn, personnummer och tjänstebenämning framgå)

E-postleverantör

  • Google (Det innehåll du e-postar in till oss lagras)

Journalsystem

  • CompuGroup Medical Sweden AB

Digital intygshantering

  • Inera AB (Tjänsten Webcert används för att skicka in intyg till Transportstyrelsen)
  • TellusTalk AB (Används för att på ett säkert sätt överföra intyg och annan känslig information digitalt)

Laboratorier och röntgen

  • Karolinska Universitetslaboratoriet (laboratorieanalys)
  • Unilabs AB (laboratorieanalys och röntgen)
  • SYNLAB Sverige AB (laboratorieanalys)
  • Evidia Sverige AB (röntgen)

Beställning av prover och röntgen

  • InfoSolutions Sverige AB (labportalen)

Betallösning

  • PayEx Sverige AB (Kortbetalningar. Namn och tjänstebenämning lagras)
  • Skandinaviska Enskilda Banken AB (Swishbetalningar)

Telefonväxel

  • Telness AB

Dina rättigheter

Du har rätt:

  • till information om vilka personuppgifter vi behandlar och i vilket syfte.
  • att ta del av dina uppgifter.
  • att begära rättelse av felaktig eller ofullständig uppgift. Enligt Patientdatalagen (SFS 2008:355) får vi dock inte radera din journal utan särskilt tillstånd.
  • att återkalla eventuellt samtycke.
  • att neka direktmarknadsföring.
  • att lämna klagomål till Datainspektionen.

Kontakt

Välkommen att kontakta oss om du har frågor eller klagomål som rör vår behandling av dina personuppgifter.

E-post: info@lakarintyg.se
Tel: 08-710 99 90

Cookies på hemsidan

Genom att godkänna användningen av cookies på denna webbplats samtycker du till att vi lagrar cookies på din enhet och behandlar information som samlas in via dessa cookies i enlighet med vår integritetspolicy. Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse och för att förstå hur webbplatsen används.

Vilka typer av cookies använder vi?

Nödvändiga cookies

Dessa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera och kan inte stängas av i våra system. De sätts vanligtvis som svar på dina åtgärder, som att ställa in dina integritetsinställningar eller fylla i formulär.

Analys- och statistikcookies

Dessa cookies hjälper oss att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in och rapportera information anonymt.

  • _ga (Upp till 2 år)
  • _ga_7DQFS6SREE (Upp till 2 år)
  • _gid (Upp till 1 dag)
  • _gat_UA-162345197-1 (Upp till 1 dag)

Marknadsföringscookies

Dessa cookies används för att spåra besökare över flera webbplatser och för att visa relevanta annonser för användaren.

  • _fbp (Upp till 1 år)
  • _gcl_au (Upp till 1 år)

Hantera dina cookie-inställningar

Du kan när som helst ändra eller återkalla ditt samtycke genom att justera inställningarna i din webbläsare. Observera att vissa funktioner på webbplatsen kan påverkas om du väljer att blockera vissa cookies.

Behandling av personuppgifter

Vi värnar om din integritet och hanterar alla personuppgifter enligt gällande lagstiftning (GDPR). För mer information om hur vi hanterar personuppgifter, se vår fullständiga Integritetspolicy.

Källa: Post- och telestyrelsen 

Hem

Samarbeten & Leverantörer

Kom igång

Boka tid för intyg idag!

Snabbt, tryggt och enkelt.